2013. január 30., szerda

Szilágyi Örzsébet levelét megírta - a postai szolgáltatások minőségi mutatói


A Magyar Posta 2011-ben 856 millió levelet és 1,3 millió csomagot kézbesített. Az egy lakosra jutó levélforgalom alapján a Posta teljesítménye európai összehasonlításban az utolsó harmadban van: a finnek, luxembourgiak és osztrákok 3-4-szer annyit leveleznek, mint mi.


Ami azonban a minőségi szolgáltatást illeti, átfutási idők vonatkozásában a Magyar Posta az EU első helyezettje volt 2009-ben (nem érhető el a szolgáltatásminőségre vonatkozó frissebb összehasonlító adat).


A KSH 2010-es adatai szerint, az elsőbbségi levelek 94%-a és a postacsomagok 92%-a érkezik meg az első napon (EU elvárás: 85%, illetve 80%). A nem elsőbbségi levelek 85%-nak a harmadik napig kell megérkezniük, ami teljesül is: 5%-uk az első, 73%-uk a második és 18%-uk a harmadik napon érkezik.

A hiba- és panaszarányok is bőven az EU küszöb alatt találhatók: egymillió darab elsőbbségi levélküldeményre átlagosan 4, nem elsőbbségi küldeményre 8, postacsomagra 345 panasz jutott, amelyek kb. negyede minősült jogosnak.


A vásárlóerő paritáson számolt (tehát az egyes országok árszínvonalával korrigált, összehasonlítható) árak sem kirívóak: a magyar belföldi levélküldemények árai az EU középmezőnyében találhatók. Ezek az adatok szintén 2009-ből valók, és azóta több inflációt meghaladó mértékű áremelés történt a magyar piacon. Az aktuális adatok ennek függvényében változhattak.


A postai szolgáltatóhelyek elérése szintén fontos minőségi kritérium. A Magyar Posta e tekintetben is kedvező helyet foglal el az európai rangsorban, nálunk átlagosan 3200 lakosra jut egy-egy postahivatal. Tekintve a relatíve alacsony postai levélforgalmat, a magas elérési mutató hatékonysági kifogásokat vethet fel.


A Magyar Posta a postahivatalokat és a mobilpostákat üzemelteti a többi szolgáltatástípus vállalkozási formában, a Magyar Postával partnerségben működik. Noha a partnerekkel való együttműködés nem hozta a várt megtérülést, számuk az elmúlt 6 évben nőtt, míg a postahivataloké 15%-kal csökkent. Összességében 100 szolgáltatóhely szűnt meg. Közben azonban a Magyar Posta bevezette a mobilpostát 1120 településre, ami javította az elérhetőségi mutatót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése